-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7717 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

يكي از مراحل مقدماتي بروز شناخت در ذهن «ارتباط بين ذهن و موضوع» است اين موضوع را چگونه تبين مي كنيد؟
با تحقـق اين ارتباط ذهن از راه حـواس كه وسيله هائي براي انتقال صوري از موضوعات بذهن مي باشند، متاثر مي گردد. اگر ارتباطي بين ذهن و موضوع خارج از ذهن برقرار نگردد، شناختي بوجود نمي آيد. اين مطلب منافاتي با آن ندارد كه گفته ميشود مغز انساني بذرهاي اصلي معرفت را با خود مي آورد و يا مقداري از مفاهيم و اصول كلي در مغزآدمي از موقع تولد وجود دارد. زيرا بهر تقدير كه در نظر بگيريم بدون برقرار شدن ارتباط ذهن با موضوعات خارجي، شناختي در ذهن بوجود نميآيد خواه معتقد باشيم به اينكه بذرهاي اصلي همه شناختها در مغزهاي آدميان كاشته شده است كه برقراري ارتباط با خارج از ذهن كانالي را بوجود ميآورد كه انعكاس موضوعات و روابط آنها در جهان خارجي مانند آب از آن كانال عبور نموده و بذرهاي كاشته شده معرفت را آبياري ميكند و خواه معتقد باشيم به اينكه ذهن آدمي مانند صفحه سفيدي است كه با برقرار شدن ارتباط ميان دو قطب ذهني و عيني صفحه سفيد ذهن منقوش مي گردد . بالاخره مشاهدات و تجربيـات بطور كلي چنين نشان مي دهد كه برقراري تماس و ارتباط اولين مقدمه اساسي بروز شناخت است. اين مسئله را بايد خاطر نشان سازيم كه انتقال صور و اشكال موضوعات عيني به ذهن از يك مسير خلاء عبور نمي كنند، بلكه آن صور پس از آنكه در حوزه ارتباط قرار گرفت از ميان پديده هاي فيزيكي مانند نور و فاصله هاي كم و بيش و عواملي ديگر كه بطور مستقيم موضوع عيني را احاطه كرده اند براي عبور از كانال حواس يا آزمايشگاه آماده ميشود، در اين عبور، موضوع شناخت ناب و محض بودن خود را نميتواند حفظ نموده و آنچنانكه هست از كانال حواس عبور نمايد و پس از آنكه از كانال مزبور عبور كرد، وارد صحنه ذهن ميشود كه پيش از آن شاهد انعكاسات و فعاليت هاي گوناگوني بوده و از ترشحات اصول و قوانين پذيرفته شده در امان نميباشد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 6
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.